Blogg

Hur får man egentligen till semesterträningen? 

Är du en av dom som ställt samma fråga? För visst är det svårt att bibehålla träningsrutinen och motivationen när alla övriga rutiner suddas ut. Helt plötsligt tar frukosten två timmar, gräset behöver klippas och alla barn ska roas. Det ska packas väskor, badas, lagas middagar och det känns för varmt för att ens ta en promenad vissa dagar. Och vet du, det är helt okej att dra ner på tempot. Vi behöver vila både kropp och knopp för att orka med tempot i vardagen. Så, njut lite extra av timmarna i hängmattan och ät en extra glass, men kom ihåg att vilan oftast är ännu skönare när vi har rört på oss.

Du behöver nödvändigtvis inte söka upp ett gym eller skola om till löpare bara för att du inte är hemma i sommar. Kanske kan semesterträningen få bli mer lekfull, sporadisk och utforskande. 

Här kommer några lekfulla tips på hur du rör dig mer i sommar:

Bilden föreställer en kvinna sittande på huk med ena handen pekandes mot taket

 

  • Packa ner ett gummiband och gör fem övningar varannan dag (inspiration finns på vår instagram @naprapatlandslaget). 
  • Kör simhoppstävling från bryggan (snyggast hopp vinner).
  • Härma ett djur i rörelse och låt barnen gissa vilket djur.
  • Dra ihop några personer och sätt en timer på 15-20 minuter. Varje påbörjad minut är det en persons tur att hitta på en övning som ni gör hela minuten. Vid nästa minut, byt person som hittar på övning.
  • Kör sten, sax, påse. Den som förlorar blir jagad av den som vinner. Kör bäst av 5 eller 10.
  • Låna en hund att gå ut med.
  • Anordna en skattjakt. Lika roligt både för barn och vuxna.
  • Plogga! Ta en promenad eller löptur med en skräppåse i handen och passa på att städa upp i naturen.
  • Simma. Skonsam, skön och bra träning.
  • Gå ihop med en kompis och planera ett pass till varandra. Det är alltid lättare att göra något som någon annan har bestämt än att hitta på själv.
  • Dra igång en grupp som har stegutmaning.
Bilden föreställer en kvinna som illustrerar en rotationsrörelse

Andra sätt att få till träningen är att träna det första som görs på morgonen. Är du morgontrött blir det extra kämpigt, men ännu mer belönande när du är klar. Frukosten är godare och du kommer vara skönt nöjd i kroppen. Dessutom är ett morgondopp efter träningen eventuellt det bästa som finns om du frågar mig.

Och du, glöm inte att sova mycket och njuta (säkert) av solen. Skulle du få ont någonstans, har vi öppet hela sommaren på våra kliniker. Hitta din närmsta här https://www.naprapatlandslaget.se/kliniker/.

Ha en underbar sommar och glöm inte att följa oss för tips på instagram @naprapatlandslaget!

Artikelförfattare:

Hanna Fridh är naprapat vid Naprapatlandslaget Östermalm; ”Behandlar patienter och jobbar även som som personlig tränare och är fystränare inom fotboll och innebandy, samt är medicinskt ansvarig för ett damlag i Svenska Superligan. Stort eget intresse för idrottsmedicin, skidåkning, träning och dricker en och annan kopp kaffe för mycket.”

Naprapat Hanna Fridh, Naprapatlandslaget

Dela gärna detta

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Vattenflaska med Naprapatlandslagets logo, i vacker norsk natur