skip to Main Content
Stillasittande Och Ryggproblem

Hur många timmar sitter du om dagen?

Samtidigt som fler och fler motionerar så har vardagsrörelsen minskat. Vi sitter mer stilla idag än vad vi gjorde förr.

Om vi blir sittande en längre stund så börjar kroppens metabolism försämras, cirkulationen minskar och du bränner färre kalorier.

Att sitta länge är också en mardröm för din hållning och din ryggrad. Dina höftböjare blir korta och spända och de musklerna som skall skydda och stabilisera ryggraden blir svaga och stela.

Så att bara öka träningsdosen är inte tillräckligt för att din kropp och rygg skall må bra. Du måste även minska på stillasittandet!

 

Minska på sittandet – Naprapatens 5 tips

  • i hemmet – före jobb. Att starta dagen med att stretcha och mjuka upp kroppen är lika viktigt som att släppa på handbromsen INNAN du kör iväg med bilen
  • i tbanan/bussen. Stå upp. Lämna sittplatserna åt de som verkligen behöver. Stå ej och luta mot väggar utan ta tillfället i akt och öva på balansen.
  • på jobbet. Höj upp skrivbordet och stå upp. Har du inget stå skrivbord? Stå upp för din rättighet att ha ett ståskrivbord. Stå på dig.
  • på gymmet. Gör allt annat än att sitta och träna. Kryp på marken, lyft, klättra, hoppa och utmana kroppen. Kroppen har ett stort behov av rörelse, så fastna inte på spinncykeln eller i roddmaskinen. Du har redan suttit tillräckligt!
  • i hemmet – efter jobb. Avsluta dagen med stretching. Ett perfekt sätt att varva ned och förbereda kroppen för en god natts sömn

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Back To Top