skip to Main Content
Skuldersmärta, Tips Till Träning & Behandling

Smärta från skuldran är idag ett vanligt problem, efter rygg- och nacksmärta när det kommer till muskel- och ledsmärta. Skuldersmärta kan uppstå akut vid skada eller vid överansträning för exempel ett kast, men det kan också uppstå gradvis. Vad beror din smärta i skuldran på, och vad kan du göra för att bli smärtfri?

Först, vad inkluderas i skuldran?

Skuldran består av flera leder som tillsammans möjliggör dess stora rörelse. Det finns en led mellan överarmen och skulderbladet (glenohumerala-leden), en mellan skulderbladet och nyckelbenet (acromio-claviculara-leden), ett mellan nyckelbenet och bröstbenet (sterno-claviculara-leden) och en mellan skulderbladet och revbenen (scapulo-thoracala-leden). Vad är det då som gör ont?

En skada och smärta kan uppstå när som helst i skuldran och de andra tillhörande <<delarna>> av leden. Det vanligaste området är smärta från den gleno-humerala-leden. En korrekt diagnos är därför viktig för att upprätthålla rätt behandling. Som regel så kan man höra det från bakgrunden till smärtan, sjukdomshistorien (vad som hänt och varför, symptom osv), vilket område <<led>> som är drabbat och via manuella kliniska tester. Skulle man fortfarande vara osäker så kan man göra en utökad undersökning med röntgen, ultraljud eller annan metodik. Bland de vanligare diagnoserna finns impingement (en struktur blir inklämd vid rörelse och ger därmed en inflammerad och irriterad skuldra), bursit (inflammation i en slemsäck) och tendinit (inflammation i en sena).

Hur behandlas smärta från skuldran?

Behandlingen som ges är självklart beroende av vilken diagnos som ges. Om det inte finns någon allvarlig skada ex frakturer, så rekommenderas konservativ behandling & träning framför operation. Det gäller att avlasta de strukturer som ger upphov till smärta och skapa förutsättningar för skuldran att röra sig optimalt. Vår erfarenhet av skuldran är att det är mycket mer än bara en skuldra. Funktionen påverkas inte bara av de saker nämnda ovan, utan även från nacke, rygg och höfter. Kroppen är en helhet, som speciellt vid långvarig smärta kommer kompensera från andra delar av kroppen och tillslut ge ökad belastning och smärta från skuldran.

Vi kollar just därför på mer än bara det lokala området som smärtar, vi hittar orsaken till varför just du fått en överbelastning i området. Behandlingsteknikerna som vi använder oss av för att uppnå goda resultat är b.la justeringar, medicinsk akupunktur och muskulär behandling.

Träning?

Absolut! Det är i regel ofta mycket smartare att träna än att lägga sig på soffan, undantag finns såklart om du fått akut smärta eller en större skada. Vad du ska träna är återigen beroende på skadeorsaken, men i allmänhet så kan träning skapa bättre förutsättningar för axeln att läka. Ibland är det okej att träna med lite smärta, men det är inget vi alltid rekommenderar. Få därför hjälp att ta reda på hur du kan träna själv!

Här kommer några övningar du kan göra för att förbättra skulderrörelsen.

1. Superman

Stå med armarna uppåt & fingarna ihop med handflatorna upp medan du sedan kollar upp mot händerna. Övningen skapar rörelse i nacke, bröstrygg och skuldra vilket ger bra förutsättningar för en god funktion. Stå i 60 sekunder.

2. Liggande rodd

Liggande rodd är en bra övning för att aktivera baksidan av skuldran, som ofta behöver tränas. Övningen går att utföras i ringar, slynga eller om du lägger dig under en stol och sedan drar dig upp. Bilden visar startpositionen.

 

Slutposition i liggande rodd: Gör så många repetitioner du orkar med bra utförande och en smärtfri rörelse.

 

Boka en tid? Klicka här, så hjälper vi dig!

This Post Has 0 Comments

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Back To Top