skip to Main Content

Benhinneinflammation – symptom, träning och råd

Benhinneinflammation är ett smärttillstånd som är lokaliserat på framsidan av underbenet, oftast på smalbenets innsida. Problemet uppstår som regel då träningsbelastningen varit för stor i förhållande till vad dina ben klarar av. En kropp som rör sig optimalt fördelar krafterna vid till exempel löpning så att ingen vävnad eller kroppsdel överbelastas – det är först när du funktionellt blir sämre att överbelastning uppstår. Vad ska du göra om du fått ont? Läs vidare om symptom, behandling och specifika råd här:

Självbehandling av benhinneinflammation

Vad är benhinneinflammation

Skelettet har en så kallad benhinna ytterst, och i benhinnan fäster bland annat muskler som ser till att skelettet kan röra på sig genom inflytande av signaler från nervsystemet. Benhinnan är smärtkänslig, och om det är för stor belastning kan detta leda till smärta. Vid benhinneinflammation i underbenet, är det ofta insidan av skenbenet/ smalbenet som smärtar då vadmusklerna som fäster in på detta ”drar” i benhinnan. Detta kallas på engelska periostit. Även om det kallas inflammation är det sällan det, dock är det väldigt ont, och hindrar dig i din aktivitet (som oftast löpning). Smärtan kan även sitta på utsidan av smalbenet. Aktivitet som löpning eller gång verkar ofta skapa mest smärta, men även vilovärk kan förekomma. Tar du på muskulaturen i vadens fram- och baksida är det som regel ömt.

Varför får man benhinneinflammation

En överbelastning uppstår när krafterna som kroppen utsätts för är för stora i förhållande till hur kroppen fördelar dessa krafter. Till en viss grad vil självklart en vilken som helst kraft ge kroppen stryk oavsett hur ”tränad och funktionell” den är, men kliniskt ser vi vanligen att det är kroppens funktionsgrad som är begränsande. Ett exempel på detta är om man får ont i smalbenet på ena sidan och inte den andra vid löpning – man springer ju lika mångas steg på varje fot, men den ena sidan kan vara funktionell och avlasta krafterna, medan det andra inte gör det.

Hur behandla problemet

Benhinneinflammation är ett symptom – slitaget på insidan av skenbenet är för stort. Orsaken kan vara att man sprungit allt för långt och ofta i förhållande till vad man är van vid (vad man gjort kroppen van/ stark till). Att avlasta området och ha en liten paus från löpandet kan i så fall vara bra. En annan faktor som diskuterats ovan är funktionsaspekten: vad i kroppens rörelsekedja är dysfunktionellt så att vaden tar stryk av en naturlig rörelse som löpning? Detta är såklart individuellt, men vi tycker ofta att vi ser följande:

  • Skink-musklerna utvecklar inte den kraften de ska, och kraften fördelar sig nedåt i vaden.
  • Underbenets muskler är också ”svaga” eller utan nevrologisk optimalfunktion, vilket gör att andra muskler överarbetar.
  • Foten är låst i vissa leder, vilket hindrar svikt och muskelkontroll, detta leder som ovan till överbelastning av ”vadens framsida”.

Behandlingen vi gör på våra kliniker syftar till att förbättra din funktion i de delar av nervsystemet som gör att kroppens rörelseskedja blir mer effektiv, och avlastar dina kroppsdelar när du rör dig. För benhinneinflammation behandlar vi det som är ditt problem. Ländrygg, höfter och fötter är områden vi bland annat gör funktionsanalys på för att få reda på vart problemet sitter. Varför påverkar exempelvis ryggen benhinnorna? Jo, nerverna som sköter signalerna till vadmuskulaturen kommer från ryggen, och muskler kontroll styrs därmed delvis från ländryggen. Stelhet och dysfunktion i ländryggen kan därför vara en del av orsaken till problemen i benhinnorna – eller enda orsaken.

Benhinneinflammation - undersökning behandling fot

Funktionsanalys av fot och höfter/ rygg

Träning vid benhinneinflammation

Att vila från den aktiviteten som utlöser smärta är en bra grundregel. Är man löpare är detta inte särskilt välkomnande, men tillsammans med dig hittar vi en nivå som kan fungera, så att du kan vara aktiv men fortfarande inte ”plockar på sårskorpan” (belastar benen så att det inte läker). Alternativ träning är ett smart sätt att vara i gång samtidigt som du får vila. Simning kan vara en bra aktivitet om du har ont i benhinnorna när du går eller springer.

Bra övningar du kan göra hemma

Fotcirklar. Denna övning stimulerar olika delar av vad, vrist och fot till en förbättrad funktion. Lägg dig på rygg med det ena benet utsträckt. Håll i det andra benet med 90 graders vinkel i knäleden. Den foten som nu hänger löst är den som ska tränas. Gör cirkulära rörelser med foten, 30 cirklar medurs och 30 cirklar moturs. Sista delen består av att böja foten mot näsan och bort från näsan, totalt 3 repetitioner.

Tåhäv: Starkare vader genom tåhäv. Sikta på 60 stycken varje dag.

benhinneinflammation

Utfallssteg: Stärker höftmuskulaturen som i sin tur avlastar belastning i underbenet 

Stretch av vadens baksida. 60 sekunder en gång om dagen

Benhinneinflammation hur länge ska man vila

Det beror på om man låter kroppen vila eller inte, och i vilken grad man förbättrar funktionen så att vaden avlastas vid belastning. Fråga din terapeut hur aktiv du bör vara och vilka övningar som just du behöver göra för att förbättra det som inte fungerar i din kropp.

Du hittar oss här

Detta säger Wikipedia om benhinneinflammation

Back To Top