skip to Main Content

Ont i höften – det här tyder smärtan på

Ont i höften kan orsakas av flera saker, så som höftledsartros eller muskelsmärta på grund av överbelastning. Har du problem med smärta i höften? Här får du lära mer om höftens uppbyggnad, vad smärtan tyder på och vad du kan göra.

Anatomi och uppbyggnad

Höftleden är en stor led som tål stor belastning. Själva leden består av lårbenen som möter bäckenbenet. Stora starka muskler gör leden stabil, även om förmågan till rörlighet till en början är god (innan man eventuellt stelnar till ”med åldern”). Ledbanden som förstärker stabiliteten i höftleden går från bäckenbenet (pubisbenet, höftbenet och ved sidan av sittbensknuten) till lårbenet. I ledytan är det brosk som gör att leden kan röras i en friktionsfri glidrörelse.

Bäckenledssmärta

Bäckenlederna är lederna mellan korsbenet och höftbenet, och kallas sacro-iliaca-lederna. Ibland är en ”höftsmärta” orsakat av en låsning i bäckenleden. Man pekar då ofta på baksidan långt ned i ryggen. Låsningen kan även leda till muskelpåverkan ut mot sidan. En höftsmärta som är mer lokaliserat til ”den riktiga höftleden” sitter dock längre ned och ger i regel andra symptom.

Ont i höften – kan det vara höftartros?

Artros definieras som en nedbrytande (=degenerativ) förändring i leden och vid MR går det att observera slitage. Det är en degenerativ sjukdom som gör att ledbrosken bryts ned snabbare än den återbyggs. När brosken minskar eller försvinner uppstår smärta och i varierande grad rörelsehinder. Artros är vanligt i knä och höft.En vanlig symptombild är långsamt ökande värk och stelhet i leden, ofta på morgonen och efter aktivitet. Besväret lindras när ”man kommit igång och blivit varm”. Efter lång- varig problematik kan smärta uppstå även i aktivitet och i vila. Fram till för några år sedan var det en negativ utveckling för artrospatienter där vila eller operation var de enda utvägarna. Nyare forskning visar att belastning, mer specifikt tung styrketräning, har en positiv effekt och kan reversera de strukturella förändringarna.

Höftartrosen ger vanligen följande besvär;

  • Smärta i höften
  • Smärta ned i låret
  • Smärta i knä och eventuellt ned i underbenet
  • Stelhet i höftleden
  • Svaghet i muskulaturen runt leden
  • Kan känner ”knaggligt/ knäppande” vid rörelse i leden

Artrosen ger till en början smärta vid aktivitet, och ju längre gången sjukdomen är ju mer inträder vilovärk. Är du över 40 år och har värk i höften som även känns mot låret eller knät, kan det vara vettigt att misstänka artros. Detta bekräftas eller avfärdas med en röntgenbild.

Behandling höftartros

Ofta är den största orsaken till smärta vid artros inte själva ”bristen på brosk”, men den vävnad av muskler och bindväv som ligger runt leden, den så kallade peri-artikulära vävnaden. Denna behandlar vi ofta med framgång, så att du kan reducera eller få bort smärtan. Är det grav artros kan det vara nödvändigt att operera och byta ut leden.

Ont i höften - undersökning

Orsaker till ont i höften

  • Stillasittande.
  • Statisk belastning.
  • Degeneration eller sjukdomar som leder till försämrad miljö inuti leden.
  • Överbelastning.
  • Obalans i muskler.
  • Skador.
  • Överkompensation på grund av knä, bäcken eller rygg. 

Övningar som kan hjälpa

Med tanke på all belastning som går genom höftleden är det viktigt att ha starka muskler i området. Om du har muskulära obalanser eller överbelastning uppstår kommer detta ofta att upplevas som smärta från höften, men orsaken är inte från själva leden. Vanliga områden där man känner smärta är sätet, yttersätet och framsidan av höften / ljumsken. Detta är ett problem som reagerar bra på behandling och övningar, som ffa styrkeövningar. Här är exempel på bra övningar för det:

Diagnoallyft höftsmärta
Diagonallyft: Lyft diagonal arm och ben – stärker skinkan
Ont i höften
Benlyft utåt 1: stärker Glutens Medium/ minimus som är viktiga stabilisatorer i höften.

 

Benlyft utåt 2: stärker Glutens Medium/ minimus som är viktiga stabilisatorer i höften. (samma övning som ovan, men fas två).

 

Ont i höften
Dubbelt benlyft fas 1: stärker gluteus maximus, den stora och starka muskeln i skinkan

 

Fas 2:

 

Höftartros övning
Liggande 90. Denna övning återfinns under ländryggskapitlet, men är också effektiv vid huvud- och nackbesvär. Med hjälp av gravitationen tillåts huvudet vila över axlarna och därmed avlasta nackmuskulaturen vid överbelastning.

Här får du kontakt med oss i Naprapatlandslaget för undersökning och behandling

Artikel från Harvard Medical Publishing om slemsäcksbevär och höftleden; läs mer här

Back To Top