skip to Main Content

Ont i axeln – symptom, orsak och lösning

Ont i axeln? Axeln är en viktig del av kroppen, den är ett fundament för att kunna använda armar och händer på ett funktionellt sätt. Om man har en axel som smärtar eller inte har god rörlighet, kan det förutom den påverkade axeln skapa problem även på andra ställen. I denna artikeln kommer vi ta för oss axelsmärta och dessa punkterna;

  • Varför får man ont i axeln?
  • Ont på natten/ont när du lyfter armen/ont vid armhävningar – varför?
  • Har du inflammation i axeln, och hur löser man i så fall det
  • Sträckning i axeln
  • Vad kan du göra själv?
  • Vilken behandling är mest effektiv för axelsmärta?

Varför får man ont i axeln?

Det finns en mängd olika strukturer som kan skapa smärta och problem i axeln. Två vanliga diagnoser är impingement (inklämning) och frozen shoulder. Andra typer av axelproblem, som muskelbristning och nedsatt muskelfunktion, stelhet i axelns leder, slemsäcksinflammation och skada inne i axeln (bland annat en så kallad ”labrum”-skada) omvandlas i denna text.

Det korta svaret är akuta trauman eller överbelastning.

Ett litet längre svar: Smärta uppstår när känselkroppar stimuleras och signalerar till hjärnan om potentiell vävnadsskada. Akuta skador där man får en blödning kommer leda till smärta, men även icke-akuta tillstånd kan göra att axeln är ond och inte kan fungera som normalt; något i axeln blir irriterad och känslig på grund av överbelastning då funktionen inte är normal.

Axeln är en komplex led som funktionellt består av glenohumeral-leden (överarmen/ skulderbladet), acromiocalvicular-leden (skulderbladets övre del/nyckelbenet), sternoclavicularleden (bröstbenet/nyckelbenet), samt scapulothorakala leden (skulderbladet som glider på revbenen). I tillägg till detta är det så att bröstryggens position och funktion i stor grad påverkar axeln, då skulderbladet påverkas av detta. Även nacken har betydelse för axeln; eftersom det är en så stor rörlighet i axeln för att tillåta designad funktion, är det många aktiva strukturer (muskler) som måste utöva kontroll på skulderbladet. Fungerar inte nervsystemet som ska signalera till musklerna i axeln, blir det kompensationer. Om inte detta skulle vara nog påverkas axeln även från andra ställen så som från höften. Kroppen är en funktionellt enhet, och funktionsfel ett ställe leder till kompensationer på andra ställen.

Har du problem med axeln behöver du få en funktionsanalys som ger dig svaret på varför just du har ont.

Ont i axeln på natten/ont när du lyfter armen/ont vid armhävningar – varför?

Ont i axeln på natten

När man sover ligger man relativt stilla under många timmar, vilket kan leda till att man stelnar och får sämre blodcirkulation. Det kan också uppstå mekaniskt tryck och belastning på axeln. Dessa förhållanden gör att det kan göra ont på natten. (P.S. Nattlig smärta med samtidig kraftig viktnedgång eller annan typ av påverkad allmäntillstånd ska utredas hos läkare).

Ont i axeln när du lyfter armen

Lyfter du armen och det gör ont? Läs gärna mer om inklämning i axeln. Det är i regel irriterade muskelfästen som är problemet när man har svårt för att lyfta på armen. Även slemsäcksinflammation (bursit) kan leda till smärta och funktionsstörning. Vilka strukturer som är problemet kan du få svar på efter en grundlig undersökning.

Ont i axeln vid armhävningar

Olika typer av ”pressar” på gymmet, armhävningar osv, skapar också en ökad belastning i axeln. Ofta är det en irritation av en inklämning av en muskel, vanligen supraspinatus: Även andra muskler så som subscapilaris, infraspinatus eller biceps (med flera) kan hindra dig i att göra dina armhävningar smärtfritt. Gör det ont när du tränar är det en grundregel att du inte ska utföra de övningarna som smärtar. Ibland, vid kroniska problem, kan en viss smärta vara oundvikligt då man ska träna upp skadan igen – men ta hjälp av en professionell terapeut för att hjälpa dig i processen.

Ont på framsidan av axeln

Kan tyda på bland annat inklämning eller problematik med biceps. Baksidan av skuldran, den så kallade rotator-cuffen, kan ofta med fördel tränas om man har problem på framsidan av axeln. När musklerna som roterar armen utåt blir starkare, hjälper det till att förbättra funktionen i axeln, så att belastningen på framsidan minskar.

Ont i axeln framsida

Har du inflammation i axeln, och hur löser man i så fall det

En inflammerad axel gör ont och hindrar normal funktion. Man kan få inflammation i muskler och muskelfäste/sena, eller i en slemsäck (bursae). Med rätt behandling och vägledning i hur du ska träna får man i regel bukt med en axel som är inflammerad. Ibland kombinerar man detta med antiinflammatoriska läkemedel, i första hand receptfria sådana som Ipren, Voltaren eller Naproxen. Läkemedel kan hjälpa minska inflammation, men gör inget för att skapa bättrad funktion i axeln.

Sträckning i axeln

Muskelbristning eller sträckning uppstår om kraften du utsatts för är större än vad din axel klarar av. En muskelbristning läker som regel av sig självt, men vill du fortsatt vara aktiv och träna, eller behöver en frisk axel för dina vardagliga sysslor, kan man påskynda läkningsprocessen genom att bättra rörligheten och öka blodcirkulationen.

Ont i axeln – vad kan du göra själv?

Akuta skador behandlas genom RICE-principen: Rest, Ice, Elevate and Compress. När det akuta skedet är över kan du börja belasta axeln igen. Är du osäker på om du kan använda axeln som normalt, eller får ondare när du börjar använda axeln som normalt igen, rekommenderar vi att du söker hjälp för att få bästa och säkraste resultatet.

Eftersom axeln som ovan nämnt påverkas av rygg och nacke, kan du med fördel göra övningar som inte belastar axeln – men ändå påverkar den positivt. Testa övningarna nedan. Alla skapar en viss rörlighet och belastning på axeln, så även om de är lågintensiva kan de i sällsynta fall göra ont. I dessa tillfällen kan du hoppa över övningarna som smärtar, och söka behandling för att bättra funktionen och rehabilitering.

Diogonallyft ont i axeln 

Diagonallyft: Stå på alla fyra, lyft arm och motsatt ben. Håll tummen uppåt mot taket. Övningen ger dig bättre styrka i baksida axel, ryggmusklerna och sätet (som också påverkar axeln).

Superman: Stå enligt bilden i 1 minut. Bättrar bröstryggens och axlarnas bakåtböjning (extension) och skapar bättre förutsättningar för en ond axel att läka.

Vilken behandling är mest effektiv för axelsmärta?

Detta beror på vilken typ av skada/smärta man har, vilken struktur som är påverkad osv. Naprapatlandslagets terapeuter använder primärt ledjusteringar, medicinsk akupunktur och muskelbehandling för att optimera nervsystemet så skador kan läka. I vissa fall använder vi även stötvåg-behandling. Ett rehabiliteringsprogram ingår också i en optimal approach för att bli mer rörlig och smärtfri.

För ortopedisk bedömning (allvarligare skador), kontakta din läkare eller axelortoped.

Vart hittar man Naprapatlandslagets terapeuter?

Behandling ont i axeln

Back To Top