skip to Main Content

Frozen shoulder (adhesiv kapsulit) – vad det är och INTE är

Frozen shoulder heter i medicinsk terminologi adhesiv kapsulitAdhesiv betyder ”klistrig, sitta fast” och kapsulit betyder ”inflammation i kapseln”. Ordagrant betyder det alltså att ledkapseln i axeln är inflammerad och sitter fast – därför frusen axel eller frusen skuldra. Tillståndet drabbar ca 3 % av befolkningen, och det är vanligast vid övre medelålder. Bakomliggande orsak kan vara en imobiliserad axel på grund av operation eller trauma. Dock ser man också fall av frozen shoulder utan någon känd utlösande bakgrund/faktor.

Tre stadier

Adhesiv kapsulit går som ett förlopp över 3 stadier, som tillsammans varar upp mot 2 år.

  1. Axeln blir gradvis mer smärtsam över några månader till ett halvår
  2. Smärtan avtar, men stelheten är kvarstående, varar ca ett halvår
  3. Rörligheten kommer tillbaka och full funktion i axeln förväntas efter ca ett halvår

Symptom

Symptomen följer enligt de tre stadierna ovan. Självklart är det i stadie nummer 1 man börjar söka hjälp och söker en diagnos om axeln smärtar och innefattar en inskränkning av rörelsen i axeln. Diagnos ställs på historiken och de kliniska fynden. När axelns kapsel blir inflammerad och krymper så att den hindrar (glenerohumeral-)leden, blir naturligtvis axeln stel. Ett kapsulärt mönster följer; axelleden blir framför allt stel i rörelserna utåtrotation, obduktion (att föra armen utåt) och därefter inåtrotation. Har du en ond axel som är svårt att lyfta, eller du har svårt att ta på dig skjortan (utåtrotation i axelleden), och problemet är tilltagande, kan det tyda på en frusen axel. Hos terapeuten/läkaren gör man en bedömning och testar båda aktiv och passiv rörelse i axeln – båda är begränsade vid en äkta frozen shoulder.

undersökning av frozen shoulder

Undersökning av frozen shoulder

Vad är INTE frozen shoulder?

På våra kliniker har vi ett stort antal människor som kommer med en smärtande och stel axel som tror de har en äkta frozen shoulder – MEN SOM INTE HAR DET. För man kan absolut ha en dålig rörlighet i axeln och känna av smärta, utan att det är en krympande kapsel med inflammation. Att ställa rätt diagnos är relativt enkelt, och har du inte en äkta frusen axel är prognosen oftast mycket god – du behöver inte ha ont och vara stel i 2 år. Om du däremot har en äkta frozen shoulder kanske du måste förbereda dig på en tid med sämre funktion i din axel. Behandling och övningar kan hjälpa (se nedan), men prognosen är inte lika god som vid annan generell axelproblematik som muskelobalans, impingement med flera.

Varför får man en frusen axel?

Trauma, operation eller stroke kan vara bakomliggande orsaker. Men även en frisk människa utan trauma eller en axel som varit ”tvingad att vara stilla” kan få tillståndet. Då är orsaken idiomatisk – man vet inte vad det beror på att kapseln krymper och blir inflammerad.

Frozen shoulder och rehabilitering

Vanligen beordras lätt rörelseträning för att upprätthålla möjlig rörlighet och muskelstyrka. Tung styrketräning är inte rekommenderat. Kortisonbehandling ges ibland hos läkaren om denna har indikationer på att det kan hjälpa.

Övningar frozen shoulder

En inflammerad ”muskelstrumpa” (ledkapsel) låter sig inte tränas bort hur som helst –  i alla fall har inte vi sett dessa fall. Dock har vi som tidigare nämnt en helt annan situation vid en stel och ond axel som INTE är en äkta ”frozen shoulder”. Övningarna vid adhesiv kapsulit är till för att lindra smärta och bibehålla största möjliga rörlighet utan att förvärra problemet. Du kan prova och se om dessa övningar kan ge dig mindre smärta och bättrad rörlighet. Kom i håg; det är ingen ”quick fix” vid övningar om du har en äkta frozen shoulder – men det lilla kan också göra skillnad över tid.

Liggande 90:

Frozen shoulder: liggande 90 som övning

Med hjälp av gravitationen tillåts huvudet vila över axlarna och därmed avlasta nackmuskulaturen vid överbelastning.

Lägg dig på golvet med underbenen på en stol, soffa eller liknande så att du får 90 graders vinkel i höft och 90 graders vinkel i knäna. Låt armarna ligga längs sidan med handflatorna mot taket. Positionen påverkar spänningar och asymmetrier i höft och axlar, då dessa utjämnas genom tyngdkraften och golvet. Notera att det kan vara ett mellanrum mellan ländkotorna och golvet när du påbörjar övningen. Ju längre du ligger på golvet, desto närmare golvet ska ländryggen komma och detta på grund av att höftböjarna slappnar av. ’

Jobba med övningen i 5-10 minuter.

Cat/Cow:

Frusen axel och cat/cow som övning för att öka rörligheten o rygg och nacke som påverkar axeln.

Katt: Skjut rygg som katten.

Kodelen av övningen.

Ko: Svanka i ländryggen och titta uppåt.

Dessa rörelser alternerar du exempelvis 30 gånger. Bättre rörlighet är resultatet.

OBS: Ska vara relativt smärtfritt att utföra.

Behandling av frozen shoulder

Vi hjälper dig undersöka om du har en äkta frusen skuldra eller inte. Behandlingen riktar sig mot minskad smärta och att bibehålla god rörlighet. Muskel och ledbehandling av områden som påverkar axeln är centralt, och bröstrygg, nacke samt armbåge/handled är vanliga områden som kan påverka ledkapseln i axeln. Triggerpunkter hittas ofta i skulderbladets muskulatur så som subscapilaris, infraspinatus och trapezius, men det är nacken, höfterna och bröstryggen som bestämmer axelns position och funktion. Så det är viktigt att undersöka detta för att säkerställa att axeln får bästa förutsätting för läkning. Vi individanpassar även övningar för dig och din axel.

Här kan du boka behandling hos oss

Källa:

En del av artikelns info är hämtad från Överläkare Anders Stålman, Capio Artro Clinic/Sophiahemmet: https://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=6015

Back To Top