skip to Main Content

Mortons neurom

Mortons är en av de vanligaste orsakerna till smärta / obehag i foten. Tillståndet kan uppstå på grund av kompression eller ihållande irritation av en av nerverna som går ut i tårna. Problemet uppstår vanligtvis mellan tå nummer 2 och 3 eller 3 och 4 (vi räknar stortå som nummer 1 och låta som nummer 5). När nerven är under tryck eller irritation under lång tid kan nervens ytliga stoppning reagera genom att bilda fibrös vävnad runt nerven – detta kallar vi en nervknut.

Tillståndet är inte farligt, men smärtan kan ha stor inverkan på vardagen.

Symptom på Mortons

  • Brännande smärta under belastning som kan stråla från framfoten och ut mellan tårna
  • Smärta förvärras av aktivitet eller trånga skor
  • Stickande smärta under aktivitet
  • Minskad känsla i de drabbade tårna

Smärtan avtar vanligtvis något i vila, medan aktiviteter som löpning och promenader ofta provocerar smärtan. I början av kursen upplever de flesta lindrig smärta efter att till exempel ha trånga skor eller mycket ansträngning. Så småningom kan besvären bli mer ihållande oavsett hur mycket belastning foten får.

Varför uppstår Mortons?

Som nämnts kan mortoner uppstå på grund av kompression eller ihållande irritation av nerverna som går ut i tårna. Det är inte känt exakt vad som orsakar att nerven skadas, men en nedsänkt främre fotbåge som kan leda till ökat tryck på nerven kan eventuellt vara en del av problemet.

Hur behandlar man problemet?

Mortons diagnostiseras vanligtvis utifrån hur patienten beskriver sina sjukdomar och tester som utförs av terapeuten.De flesta människor får denna sjukdom bara på en fot. Om du upplever smärta i båda benen eller på flera ställen i samma fot kan detta vara ett tecken på inflammation i anklarna. För att bli av med nervknuten helt är det nödvändigt att ta bort den kirurgiskt, men de flesta blir bättre med konservativ behandling, så du väljer att prova detta först.

Med den konservativa behandlingen kommer vi att försöka minska smärtan från nervknut genom att förbättra funktionen och minska irritationen. Vi gör detta genom att förbättra rörligheten i lederna och lossa spända muskler. Lite längre ner i artikeln hittar du bra övningar du kan arbeta med själv som en del av behandlingen. Att använda sulor kan fungera effektivt för att korrigera felaktiga belastningar i foten som kan lindra nervens irritation. Du kommer att vilja undvika smala skor och högklackade skor – dessa kan sätta ytterligare press på nerven. Om konservativ behandling inte hjälper kan du fortsätta med kortisoninjektion eller kirurgi.

Vad kan jag göra själv?

Försök att minska trycket i framfoten:

Var försiktig med vilka skor du bär. Breda skor hjälper till då foten inte pressas ihop från sidorna.

Om bättre skoval inte hjälper tillräckligt kan du prova med sulor eller sulor / dynor som du lägger under foten i skon – detta ger stöd för framfoten och kan minska trycket på nerven.

Minskad belastning under en period kan lindra smärtan.

Övningar om du har Mortons

Med bra övningar kan du förbättra fotens funktion och minska smärtan. Detta kan hjälpa till att minska irritationen genom att stärka muskler i närheten och minska känsligheten hos den omgivande vävnaden.

Fotcirklar:

Denna övning stimulerar olika delar av benet, fotleden och foten till en förbättrad funktion.

  • Ligg på rygg med ett ben utsträckt, det andra håller du vid knäleden så att du

får 90 grader i höft / knä

  • Den fot du håller i luften är den som ska tränas: gör så stora cirklar du kan

fot (fotled), 30 cirklar på ett sätt, sedan 30 cirklar åt andra hållet

  • Den sista delen av övningen, böj foten upp mot ansiktet och sedan ner mot golvet, 30

upprepningar här också

Spricka med tårna:

Här aktiverar du små muskler som sprider tårna.

  • Sitt på en stol med fötterna på golvet (utan skor)
  • Lyft tårna från golvet och tryck sedan ned din lilltå mot golvet medan du trycker den utåt (från resten av din fot)
  • Tryck sedan stortån i golvet och mot den andra foten – nu sprider du alla tårna!
  • Håll i cirka 10 sekunder, upprepa 15-20 gånger

Aktivering av de små musklerna inuti foten:

  • Sitt på en stol och lägg fötterna platta på golvet (utan skor)
  • Dra åt musklerna under foten så att fotens båge lyfts från golvet utan att tårna krullas

(tårna ska fortfarande planteras i golvet)

  • Håll i cirka 10 sekunder, upprepa 15-20 gånger

Artikeln är skriven av naprapat Annette Austbø Moi ved Naprapatlandslaget Forus i Norge

Back To Top