skip to Main Content

Schlatterknä

Schlatterknä är en åkomma som drabbar framförallt unga idrottare. Nedanför knäskålen är det en knöl som senan till framsidans lårmuskel (quadriceps) fäster in i. Denna knölen blir svullen och smärtsam vid  Schlatterknä, och orsaksmekanismen tros vara att skelettet inte vuxit sig starkt nog att tåla den stora belastningen som knät utsätts för.

Varför uppstår Mb Schlatter/Osgood Schlatter/Schlatters sjukdom?

Alla dessa är olika namn på Schlatterknä. Barn och unga som tränar idrotter som medför stora belastningar på benen (knän) är i riskzonen för att få Schlatters, som är en helt ofarlig ”sjukdom” som läker ut av sig självt. Vissa får problemet i ett knä, andra i båda. Lårmuskeln fäster in i skenbenets framsida via en sena, några centimeter nedanför knäskålen. Området där senan fäster in heter på latin tuberositas tibiae (= ”knölen på skenbenet”). Det är denna knölen, som tydligt känns på alla människor, som svullnar upp till att bli ännu mer tydlig, om Schlatters uppstår.

Man tror att den växande individen som belastar knät mycket får ett stort drag i patellarsenan och drar i infästet till skenbenet som inte är starkt nog att tåla belastningen.

schlatterkna anatomi
Nederst till höger i bild ser du infästet av ”patellar tendon/ ligament (knäskålssenan)i skenbenet. Det är i detta området det byggs på med vävnad och blir svullet vid Schlatters

Symptom Schlatterknä

  • Svullen över tuberositas tibias område (överst på vadbenets framsida)
  • Smärta vid belastning
  • Palpations-ömhet (det gör ont om man trycker direkt på området)

Hur lång tid tar det innan jag blir smärtfri?

Det kan ta några månader till ett och ett halvt år innan smärtan försvinner. Den svullna knölen kan i många tillfällen vara kvar livet ut. Vår erfarenhet är att man kan påverka läkningstiden med rätt behandling och träning (och vila). För en idrottare som belastar båda knän lika mycket, vill det kunna uppstå Schlatters eller annan typ av belastningsskada i ett eller båda knäna. Om det bara är ett knä som drabbas tyder ju på att det kanske inte bara är själv skelettet som inte tål belastningen, men att det häller kan vara ett funktionsfel i rörelsekedjan som utlöser överbelastningen?

Behandling av Schlatters

Vi behandlar Schlatters genom att optimera ländryggen funktion så att nerverna som styr framsidans lårmuskulatur fungerar som de ska, och därigenom ger fullgoda signaler till musklerna. Tänk dig att någon står på en vattenslang och hindrar vattnet från att stå ut av vattenspridaren, och att det istället bara föser ut lite vatten några centimeter ut från spridaren. Så kan du föreställa dig med nervsystemet också; om nerven inte fungerar bra (låsning i ryggen – eller ”någon står på vattenslangen”) blir det sämre tryck i muskeln, så att överbelastning uppstår.

I tillägg till justering eller mobilisering av rygg, bäcken och andra leder som kan vara påverkat, behandlar vi området vid knät för att minska smärtan.

Övningar vid Schlatterknä

I tråd med riktlinjerna ovan med att funktionen i hela kroppen, och speciellt i ländryggen måste vara optimala, rekommenderar vi övningar som bättrar ryggens och höfternas förutsättningar. Här har du några övningar du bör testa:

Schlatterknä övning
Liggande 90. Du ligger i 90 grader i höftled och knäled, vaderna vilar på en stol eller liknande. Ligg med armarna nedåt med handflatorna pekande upp mot taket. Ligg i denna positionen i 5-15 minuter, det hjälper ländryggen att bli mer symmetrisk och funktionell.

 

Universalställningen för Schlatters
Bättrad rörlighet i ryggen genom att mobilisera: här är ”universalställningen”. Ligg i 1 minut per sida varje dag.

 

Stärk musklerna på BAKsidan av låret samt skinkan för en bättre muskelbalans.

Behöver du hjälp? Vi finns HÄR för dig.

Back To Top