skip to Main Content

Vi reder ut orsaken till smärta i ljumsken


 
Ont i ljumsken ser vi vanligast hos idrottare där belastningen på musklerna i området är stor. Men även icke-idrottare kan få ljumsksmärta. Har du ont när du sitter eller när du går, när du lyfter benet eller vrider på det? Är det av molande eller huggande karaktär? I denna artikeln får du lära dig mer om ont i ljumsken direkt från naprapaten.

Vad är ljumsken?

stretcha ljumsken

Vad är egentligen ljumsken? De flesta tänker nog på området på insidan av låret, eller på framsidan/ insidan av låret ”där det är mjukt”.

Adduktorerna som orsak till ont i ljumsken

De muskler man ofta förbinder med ljumsken är ”adduktorerna”. Dessa går från den delen av bäckenet som är runt pubisbenet och fäster in längre ned på lårbenets insida eller på underbenets insida. Deras arbetsuppgift är framförallt att hjälpa att stabilisera lårben mot bäcken, och att föra benet inåt (adducera benet). Oftast är det en ”sträckning” eller en överbelastning av dessa muskler som skapar symptom i ljumsken, och hindrar normal funktion.

Höftledsböjare ++ som orsak till ont i ljumsken

Lite längre ut från pubisbenet och kroppens mittlinje finns ett område där andra muskler så som höftledsböjarna fäster in. Även detta område kan definieras som ljumsken.

Höftleden som orsak till ont i ljumsken

Lårbenets höftkula som vetter mot sin ledyta/ ledskål i höftbenet kan också vara med och skapa symptom i ljumsken. Muskler från lårets framsida går från bäckenet/lårbenet, och kan om de strular också ge symptom som förläggs under facket ljumsken.

Sammanfattningsvis kan vi säga att vanliga strukturer och områden som känns som smärta i ljumsken är:

  1. Adduktorenra – musklerna som fäster under pibisbenet
  2. Muskler som höftledsböjare och quadriceps på lårets framsida, som fäster in i/utlöper från lårbenets övre del
  3. Höftleden
Ont i ljumsken
Illustrationen visar olika muskler som kan tänkas skapa smärta i ljumsken.

Symptom ont i ljumsken

  • Smärta i ljumsken i vila eller vid aktivitet
  • Funktionsnedsättning – minskad stryka eller rörlighetsförmåga

Vilka typer av skador eller ”fel” kan ge upphov till ljumsksmärta?

Ovan listade vi 3 typer av orsaker till muskulära problem eller ledproblem som kan ge ljumsksmärta. Det finns även andra potentiella orsaker;

  • Muskulära problem (och påverkan på dessa från bäcken/ rygg m.m.)
  • Höftledsartros
  • Inkämning i höften
  • Gilmores grion (”falskt bråck”)
  • Invärtes problem

Muskulära problem och ledproblem som orsak till ljumsksmärtan

De muskulära skadorna eller överbelastningarna är relaterade till hur musklerna arbetar (vilka rörelser de ska utföra) – om musklerna är skadade eller inte fungerar som de ska gör ont att utföra rörelser där dessa muskler måste utöva kraft. En sträckning kan vara en orsak till problemen. En annan är att muskeln inte får rätt nervimpulser och därmed inte kan utöva full kraft. Orsaken till detta kan vara att nerven som styr muskeln är påverkad av försämrad funktion (låsning/ irritation) i en led.

Det första man undersöker är om området i ryggen som muskelns nerv kommer ifrån är låst och å så sätt påverkar nervens funktion. Gällande ljumsken är det ländryggen, och närmare bestämt övre delen av denna (L1-2) som är första ”misstänkte”. Även andra leder, så som bäckenleden, kan påverka hur funktionen är i ljumsken.

Höftleden som orsak till ont i ljumsken

Om det inte är muskler som adduktorerna, höftledsböjarna eller quadriceps som strular kan det vara höftleden som skapar problemen. En irritation eller artros i höftleden känns ofta i ljumsken. Det samma gäller för brosk-skador i höftleden. Det är i första hand idrottare som belastar höften mycket som står i fara för att få en skada på brosken. Symptomen på detta är ofta huggsmärta vid vissa rörelser och en oförmåga att rotera lårbenet i en viss riktning.

FAI/impingement

En inklämning (impingement) i höftleden kan också uppstå, antingen vid en svullnad i ledkapsel/ muskler, men även av mer anatomiska ”skador” så som CAM. CAM är en bentillväxt på lårbenshalsen som kan irritera vävnad och ge upphov till smärta. En annan variant är PINCER, som är utväxt av ledpannan som också kan resultera i att vävnad kan klämmas in. Både CAM och PINCER kan ge upphov till smärta i höft/ ljumske. Inklämning i höften kallas FAI – femoral-acetabulär-impingement. En FAI kan behandlas manuellt och med träning, men kräver i vissa fall operation (titthålsteknik).

Gilmores groin

Gilmores groin är uppkallad efter kirurgen Gilmore, som beskrev problemet i 1980. Gilmores groin är en skada på ett senstråk i de sneda bukmusklerna som fäster in på pubisbenet. Smärtan känns om regel i ljumsken och ner på insida lår. Problemet uppstår ofta i idrotter där det är mycket ”start, stopp och vändningar” så som fotboll. Åkomman kan behandlas och rehabiliteras, men ibland måste operation till .

Invärtes organ som orsak till ont i ljumsken

  • Urinblåsan
  • Testiklarna
  • Äggstockar/äggledare
  • Njursten

Beroende på den subjektiva upplevelsen av vart smärtan sitter och hur man definierar området ljumsken, finns det flera olika scenarion där inre organ kan vara irriterade/sjuka och skapa symptom till ljumsken. På naprapatklinikerna ser vi sällan dessa faktorer som orsak till ljumsksmärta. De är mer ovanliga – men bra att veta om. Om inre organ som urinblåsan eller reproduktionsorganen är orsaken till smärtorna, har man som regel allmänsymtom i tillägg, eller att man inte har en tydlig skada som uppstått. En muskulär/ledsmärta har som regel en mer tydlig bild av vad som utlöst smärtan, eller att det är vissa rörelser som smärtar. En invärtes påverkan är mer konstant, diffus, och man har ofta ont på andra ställen (som i magen) tillsammans med påverkan på allmänna måendet. Om du (eller vi) är osäkra ska du kollas hos läkaren (eventuellt vidare hos gynekolog/specialist på invärtes medicin).

Vilka inre organ kan ge smärta i ljumsken?

Blåskatarr känns ofta i nedre del av magen med smärta vid urinering, men även smärta i ljumsken kan kännas. Problem i testiklarna kan ofta debutera med smärta i magen eller ljumsken. Sexuellt överförbara sjukdomar så som klamydia kan orsaka inflammation i bitestiklarna. En intensiv smärta i ryggen men även ned mot ljumsken, kan vara njursten. Tarmarna kan skapa fenomen som smärta till ljumsken, vid förstoppning eller tarmvred (ondare). Äggstockar/äggledare kan även ge symptom mot ljumsken.

Hur behandlar man en ljumsksmärta-/skada?

När orsaken till ljumsksmärtan är muskulär/från funktionsfel (stelheter, låsningar, snedheter) från leder, är manuell behandling mycket lämpligt. Behandlingen syftar då till att bättra kroppens rörelsemönster och funktion så att belastningen på de ömmande strukturerna minskar. När funktionen är optimal läker kroppen sig själv. I Naprapatlandslaget har vi en bred bas av tekniker vi jobbar med för att förbättra våra klienters kroppsfunktion. De mest använda, då vi sett att de fungerar bäst, är ledjusteringar, muskelbehandling och medicinsk akupunktur.

Undersökning och behandling av ljumsksmärta

Innan en behandling måste man givetvis undersöka vilka strukturer som är ”boven i dramat”, och vilka delar i kroppen som är medverkande faktorer för ”dysfunktionen”. Behandlingen syftar till att återställa det vi hittar till en bättrad funktion. Vi gör en ”EU-kontroll” och får en lista med funktionsfel vi sedan börjar med att få ordning på. Detta supplerar vi med träning, då det för optimalt resultat krävs ett eget arbete för att resultatet ska bli så bra som möjligt, snabbast möjligt.

Test av funktionen i höftleden
Test av funktionen i höftleden

 

Behandling av höftledsböjaren, som ofta är medverkande orsak till problemen med ljumskar som är onda.
Behandling av höftledsböjaren, som ofta är medverkande orsak till problemen med ljumskar som är onda.

 

Behandling av ländryggen. Förbättring av dess funktion är en förutsättning för ljumskens läkning (öm ryggen är en (del-) orsak till smärtan.
Behandling av ländryggen. Förbättring av dess funktion är en förutsättning för ljumskens läkning (öm ryggen är en (del-) orsak till smärtan.

Rehabilitering/ träning ont i ljumsken

Träningen man bör göra vid en ljumskproblematik skiljer sig så klart från individ till individ beroende på problem och förutsättningar. Övningarna nedan kan vara bra att testa som universalövningar. De påverkar muskelrekrytteringen (funktionen) i viktiga muskelgrupper, som kan avlasta dina ljumskar. Om någon övning gör ont, vänta med dessa tills du klarerat dom med en. terapeut/ tränare.

Ont i ljumsken
SITTANDE 90 Sätt dig mot väggen med 90 graders vinkel i höft och knä. Använd hälarna som primär kraftkälla för att bibehålla ställningen. Sitt i två minuter. Övningen aktiverar muskler som är viktiga för en fungerande ländrygg.

 

DUBBELT HÖFTLYFT För att få en förbättrad aktivering av den stora sätesmus- keln, och skapa stabilitet runt bäcken/höft, är denna övning väldigt bra. Ligg på rygg med benen böjda i 90 graders vinkel. Spänn sätet och lyft bäcken och nedre del av rygg från golvet. Medan du står i en halv-broställning, slappnar du av i den ena sätesmuskeln samtidigt som du spänner den andra. Växla mellan att aktivera den högra och den vänstra sätesmuskeln upp till 10-20 gånger innan du långsamt rullar tillbaka till ursprungspositionen.

 

del 2 av övningen dubbelt höftlyft

 

STRETCH AV HÖFTBÖJAREN Utgå från ett ”backhoppningsnedslag” med något mjukt under knät. Foten längst fram placeras en bit framför knät. Spänn sätesmuskulaturen på det bakre benet och skjut höften framåt. Håll i en minut.

Kontakta Naprapatlandslaget för konsultation här.

Kompletterande källor:

Information om CAM och PINCER hämtat från Ortho Center Skåne, Gilmores groin från Fysionett, invärtes sjukdomar från MSN hälsa, netdoktor.

 

Back To Top